بزارید به زبان ساده #ریزش_مویی که در دوره رژیم #گاهاً سراغ بعضی افراد میاد رو با هم بررسی کنیم و ببینیم علتش چیه. نوع ریزش مو ناشی از رژیم  telogen effluvium هست که ازش می گذریم.

سر رو یک باغ در نظر بگیرید. پوست سر رو مثل یک زمین کشاورزی در نظر بگیرید. مو هم گیاهانی که در این زمین کشاورزی داره رشد می کنه. این گیاهان(مو) از طریق پیاز (ریشه مو) رشد می کنه. تو کل این زمین کشاورزی(پوست سر) 5 میلیون پیاز وجود داره که تقریبا هر دفعه 100 هزار تاش روی این زمین می تونه رشد کنه و بقیه باید #منتظر_بمونن تا نوبتشون بشه و در طول عمر یک تعداد از این گیاهان باغ از بین می ره و بجاش گیاهان دیگه جایگزین میشه( به طور معمول اینقدر پیاز و جوانه وجود داره که تا آخر عمر نگران جایگزین شدن گیاهان مرده و جدید نباشیم).

این گیاهان سه مرحله رشد دارن.

مرحله اول گیاه باید آماده رشد بشه و کم کم جوانه بزنه و منتظر بمونن تا شرایط فراهم بشه بتونن رشد کنن. قریبا 90 درصد شون تو این مرحله قرار دارند. (فاز رشد یا آناژن)

وقتی شرایط برای رشد خوب باشه از مرحله اول به مرحله دوم یعنی مرحله رشد وارد می شون و شروع می کنن به رشد( وقتی هم مواد غذایی خوب نباشه وارد مرحله رشد نمی شن و روی زمین جوانه ها دیده نمی شه) (فاز پس رفت یا کاتاژن)

مرحله آخر که گیاه دیگه رشد اشو کرده و کم کم میره برای مردن و افتادن. در حالت معمول کمتر از 10 درصد گیاهان در این مرحله قرار دارند.(فار تلوژن مو)

وقتی #رژیم می گیریم بدن احساس می کنه یک سری از مواد مغذی که در گذشته دریافت می کرده دیگه دریافت نمی کنه. بنابراین محیط رو برای رشد مناسب نمی بینه . از این رو جوانه های مو در همون مرحله اول متوقف می شن( ولی از بین نمیرن) و بنابراین درصد بیشتری از گیاهان به مرحله سکون و مردن(ریزش مو) میرسن و سر کمی از مو ممکنه خلوت بشه( اگرمواد مغذی لازم از طریق رژییم غذایی مناسب به بدن نرسه). وقتی رژیم تمام میشه و مواد مغذی دوباره زیاد میشه( در مرحله #تثبیت_وزن) دوباره اون گیاهانی که در مرحله جوانه زدن بودن شرایط رو محیا می بینن که رشد کنن. بنابراین به تدریج(طی 2 تا 4 ماه تقریبا) جایگزین گیاهانی میشن که قبلا از بین رفتن. یعنی ریزش مو ناشی از رژیم #برگشت_پذیره و مو های ریخته شده بر میگرده، کما اینکه ریزش مو در کسانی که رژیم اصولی دارند یا وجود نخواهد داشت یا خیلی کم خواهد بود چون مواد مغذی در اختیار مو برای رشد خواهد بود.

حالا برای اینکه این اتفاق نیوفته یا دیرتر بیوفته: 1. زیر 1. مولتی ویتامین مینرالی که همیشه تاکید میشه قبل خواب بخورید. با این حال تعداد زیادی از مولتی ویتامین ها اشتها آوره( مولتی ویتامینی استفاده کنید که اشتها رو زیاد نکنه) 2. از مصرف پروتئین های حیوانی کم نکنید. 3. سرعت کاهش وزن اتون تدریجی باشه4. یک سری روغن ها اثرگذاریش در بعضی مقالات تایید شده مثلا روغن نارگیل باعث کاهش از دست دهی پروتئین مو میشه یا روغن نعناع بخار فنتون جریان خون پوست سر رو زیاد می کنه یا روغن کدو تنبل با کاهش 5 آلفا ردوکتاز روی ریزش مو مردانه موثره یا روغن کرچک شوره سر رو کم می کنه. می تونید از اینها هم استفاده کنید.