خوردن #سبزیجات از منظر #طب_اسلامی برای #کاهش_وزن:

از منظر طب جدید مشخصاً خوردن سبزی مزیت های خیلی زیادی داره و برای کاهش وزن مفیده. از کاهش بیماری های قلبی عروقی و دیابت، کاهش وزن و کاهش چربی خون گرفته تا بیماری هایی مثل سرطان، آرتروز و بسیاری از بیماری های دیگه

به نظر میرسه طب سنتی هم با سبزیجات خیلی مخالف نباشه و فقط اما و اگر هایی برای مصرف اش ذکر کرده.

از منظر طب سنتی غذا ها به چند دسته تقسیم می شن.

تقسیم بندی اول: #کثیر_الغذا( که خلط زیادی تولید می کنه و انرژی بالایی داره)، #قلیل_الغذا( شکم پر کن هستند و انرژی کمی دارند و #متوسط_الغذا( حد وسط این دو هستند).

تقسیم بندی دوم: #صالح_الکیموس( در اثر هضم این غذاها خون طبیعی تولید میشه و هر4 خلط به قدر احتیاج تولید میشه. و #ردی_الکیموس(غذاهایی با #اخلاط غیر معتدل تولید می کنه و مصرف مکرر و زیادش باعث بیماری می شه).

تقسیم بندی سوم: غذاهای #لطیف( غذایی که مواد غذایی اش کمه و به سرعت هضم میشه)، غذاهای کثیف یا غلیظ:( غذایی که با زحمت زیاد آماده مصرف در اندام ها در بدن میشه) وغذاهای #معتدل( حد وسط این دو هستند)

از نظر طب سنتی برای افرادی که دچار اضافه وزن هستند خوردن غذاهای کثیر الغذا مضر هست و باید غذاها قلیل الغذا باشه. مثلا کاهو که لطیف الصالح الکیموس قلیل الغذاست(زودهضم، منشا خلط خوب و کم انرژی). یا ماست چکیده، دوغ و ماست( در مورد نظر طب سنتی در پست های قبلی توضیح دادم) و شلغم که معتدل صالح الکیموس و قلیل الغذا هست( یعنی معتدل در هضم، منشا خلط خوب و متوسط انرژی).

از یک منظر دیگه خوردن غذاهایی با #طبع_سرد برای افرادی که اضافه وزن دارند یا چاق هستند مضره. چاره چیست؟ هم باید غذاها قلیل الغذا باشه و هم طبع اش سرد نباشه یا اگر سبزی طبع اش سرد بود همراه با مصلح اش استفاده بشه.  سبزیجاتی که طبع گرم و خشک دارند: شوید، ریحان، شنبلیله، کرفس، گشنیز، مرزه، نعناع، سوسنبر و شاهتره ( اینها عمدتا ردی الکیموس هستند و هر 4 خلط را به یک میزان زیاد نمی کنند و صفرا را زیاد می کنند و طبع را به سمت گرمی و خشکی سوق می دن).

خیار طبع اش سرد است: مصلح اش گرفتن پوستش و نمک و فلفل است.

کدو طبع اش سرد است با نعناع فلفل زیره میخک و آبغوره مصرف شود و ...

از منظر طب اسلامی:

در قران سبزیجاتی نظیر سیر و پیاز و کدو و زیتون ذکر شده. در روایات زیادی هم مصرف سبزی اشاره شده مثلا حضرت محمد(ص) می فرمایند: سفره هایتان را به سبزی آدین کنید.  یا امام صادق(ع) فرمودند: هر چیزی را زیوری است و زیور سفره سبزی است.

جمع بندی کلی: به نظر میرسه هیچ کدوم از طب ها با خوردن سبزیجات مخالفی ندارند