گاهی افراد در طی دوره های رژیم های غذایی غیر اصولی دچار استاپ یا توقف وزن می شوند و هر چند کم غذا می خورند باز هم وزنشان کم نمی شود.

علت این موضوع چیست؟

فیزیولوژی بدن انسان بسیار هوشمند است به طوری که به محض کاهش دریافت بیش از اندازه ی انرژی بلافاصله سوخت و ساز خود را کم می کند. در حقیقت وقتی انرژی دریافتی خیلی کم شود بدن حس میکند  قحطی بروز کرده و خود را در فاز تدافعی قرار داده تا از این طریق از هدر روی ذخایر خود پیشگیری نماید و از مرگ جلوگیری کند. در چنین شرایطی هر چه کمتر غذا بخوریم، سوخت و ساز ما بیشتر کاهش می یابد و باز هم وزنی از ما کم نمی شود. بنابراین مهمترین کار برای پیشگیری از استاپ وزن، داشتن یک رژیم غذایی اصولی و علمی است و نه کم خوری.

رژیم های غذایی سرخود باعث می شود که کاهش وزن ایجاد شده بیشتر به دلیل کاهش حجم عضلات بدن و نه چربی باشد. نتیجه این موضوع بر کاهش سوخت و ساز ما تاثیر می گذارد و استاپ وزن رخ میدهد.

یکی دیگر از دلایل استاپ وزن سموم داخلی و خارجی است که در بدن وجود دارد. امروزه سموم بسیار زیادی در محیط زندگی وجود دارد که از جمله ی آنها می توان به آفت کش ها، کودهای شیمیایی، لوازم آرایشی بهداشتی، دود ماشین ها و سیگار، شوینده ها و ... اشاره نمود. این مواد بر سیستم هورمونی بدن تاثیر می گذارند.

محل تجمع این سموم در بافت چربی داخل بدن است. وقتی فردی شروع به کاهش وزن به صورت غیر علمی نماید، این سموم با سرعت زیاد به درون خون رها می شود و سیستم هورمونی بدن را بهم میریزد و مانع از ادامه ی روندکاهش وزن می شود. از این رو در چنین شرایطی سم زدایی بدن از طریق رژیم غذایی توصیه می شود.