یکی از روش های لاغر شدن، جراحی است که برای افرادی که شاخص توده ی بدنی بیشتر از 40 دارند و یا افرادی با شاخص توده ی بدنی بالای 35 همراه با یکی از عوارض ناشی از مشکلات تغذیه ای مانند دیابت، چربی و فشار خون، بیماری های قلبی عروقی و ... دارند به شرط آنکه پس از رژیم درمانی و ورزش، رفتار درمانی و مشاوره، دارو درمانی و مکمل یاری نتوانند برای 3 ماه وزن کاهش یافته ی خود را حفظ کنند قابل توصیه است.

روش های متفاوتی برای جراحی وجود دارد که از آن جمله می توان به روش هایی نظیر گاستروبلاستی، روی ان وان و بالن زدن و لیپو ساکشن اشاره نمود.

به زبان ساده در جراحی گاستروبلاستی، با استفاده از سنجاق های ضد زنگ قسمتی از معده دوخته شده و حجم معده به 30 سی سی( به اندازه ی یک تخم مرغ) کاهش می یابد و فرد پس از جراحی تا حداقل 2 ماه باید با مشکلاتی نظیر تهوع، استفراغ و عدم تحمل غذای جامد روبرو خواهد شد. با این حال کاهش وزن به سرعت نمایان می شود.

در جراحی روی ان وان علاوه بر دوختن بخشی از معده، قسمت ابتدایی روده ی کوچک به بخش ابتدایی معده متصل می شود. عوارض و کاهش وزن ایجاد شده مشابه با روش گاستروبلاتی است.

در بالن زدن، جسمی خارجی را وارد معده کرده تا حجم معده پر شود و فرد نتواند غذای زیادی مصرف نماید و پس از مدتی نیز جسم خارجی از معده دراورده می شود و امکان بازگشت وزن در این روش نسبت به روش های قبل بیشتر است.

لیپوساکشن نیز روشی برای کاهش چربی های موضعی است که با استفاده از سوزن هایی زخیم، چربی زیر پوستی برداشته می شود و روش لاغری موضعی است و کاهش وزن زیادی در فرد دیده نمی شود و با عدم رعایت رژیم غذایی چربی برداشته شده قابل بازگشت است.

افرادی که تحت جراحی گاستروبلاستی و روی ان وان قرار می گیرند باید همیشه تحت نظر متخصصین تغذیه باشند تا کمبود ریز مغذی ها در آن ها ایجاد نشود.