نکته ی بسیار مهم:

مصرف تمام دارو های مذکور عوارض بسیار زیادی برای سلامتی به همراه دارد و مصرف آنها برای ورزشکاران مجاز نبوده و مطالب ارائه شده صرفا بابت آشنایی عنوان می شود. باید به خاطر داشته باشیم که هدف اصلی ورزش کسب سلامتی است و نه ضربه زدن به خود برای تمام عمر. ازاین رو مصرف هیچ یک از دارو های مذکور به هیچ عنوان قابل توصیه در هیچ ورزشی نیست حتی تحت نظر پزشک متخصص.

داروها در ورزشکاران به سه دسته تقسیم می شوند.

1-     دارو های استروییدی انابولیک مثل Winstrol .

2-      هورمون های غیر استروییدی مثل Insulin و somatotropin  .

3-     داروهای غیر هورمونی مثل تاموکسیفن سیترات که البته هر کدام کاربرد های مختلفی دارند. دارو ها تاثیر خیلی زیادی دارند ولی عوارض انها هم خیلی زیاد است.

4-      برخی دارو های پپتیدی اگرچه در خارج از کشور در حال آزمایش بر روی حیوانات هستند ولی در ایران مورد سو مصرف قرار گرفتند مانند follistatine 344 ، CJC 1950، Hexaelin ، GHRP6

دارو های استروییدی  یا برای افزایش حجم عضله استفاده می شوند که اصلاحا به آن دوره bulking گفته می شود. یا برای دوره cutting یا چربی سوزی استفاده می شوند. یا برای افزایش قدرت مثلا در کشتی ورزش های رزمی یا وزنه برداری.

دارو های هورمونی غیر استروییدی با اهداف مختلفی استفاده می شوند مثلا سوماتوتروپین یا همان هورمون رشد و انسولین آنابولیک هستند و برای افزایش حجم عضله استفاده می شوند. ولی HCG که هورمون غیر استروییدی است برای دوره پاکسازی یا PCT (post cycle therapy )استفاده می شوند. این دارو های پاکسازی به صورت دوره ای مصرف می شوند که برای به حداقل رساندن عوارض دارو ها  است.