بدغذایی در کودکان قسمت اول:

بدغذایی در کودکان(Food Refusal) موضوعی متفاوت از بی اشتهایی است که خود بر سه نوع است. در ابتدا باید نوع بدغذایی در کودک مشخص شود تا درمان مناسب و مشاوره ی صحیح انجام شود.

با توجه به طولانی بودن این موضوع مطالب در بخش های مختلف ارائه می شود تا از حوصله ی جمع خارج نباشد.

الف- نوع اول بدغذایی در کودکان بدغذایی پیشبینی نشده یا unpredictable food refusal است.

وقتی از والدین در خصوص فرزندشان سوال می کنیم عمدتا پاسخ والدین این است که کودکشان ممکن است در یک وعده به اندازه ی لازم غذا بخورد اما اغلب اوقات فقط چند تیکه غذا میخوردند و بعد دیگر چیزی نمی خورند. این موضوع عمدتا در سنین بین 6 ماهگی تا 3 سالگی مادران را نگران می کند و بیشتر در بین 9 تا 18 ماهگی در طی دوره گذار از مرحله خوردن غذا از شایع می شود. با این حال ممکن است در سنین بیشتر نیز رخ دهد..

اگر کودک شما موارد زیر را دارد ممکن است به این نوع بدغذایی دچار باشد و نیاز به مشاوره برای رفع آن است.

1.       به گرسنگی توجه نمی کند، علاقه ای به خود غذا ندارد ولی علاقه به اکتشاف و تعامل با مخاطبین خود دارد. به اصطلاح ساده تر بیشتر از غذا به فکر بازی با فردی است که به اون غذا می دهد.

2.       امتناع از غذا بخاطر یک بیماری پزشکی و یا یک واقعه ی آسیب زننده نیست.

3.       علایم قابل ملاحضه ای از کمبود رشد را نشان می دهد.

4.       امتناع از مصرف کافی مواد غذایی حداقل برای 1 ماه

5.       شروع امتناع از غذا معمولا بین 6 ماهگی تا 3 سالگی و در طول گذار از قاشق به غذا رخ می دهد(در سنین بالاتر نیز ممکن است رخ دهد).

 

درمان :

برای درمان نیاز است والدین تحت مشاوره قرار گیرند و نه کودک. در حقیقت علت ایجاد چنین بدغذایی در کودک والدین گرامی هستند. بر سه جز تاکید می شود که در روزهای آتی به آن خواهیم پرداخت.

عضویت در کانال تلگرام: rashidiaa@

مشاوره ی آنلاین : rashidi_diet@