واقعیت این است که اگر فقط می خواهید برای مدتی وزن کم کنید پول خود را هدر ندهید. لازم نیست به مشاور تغذیه و متخصص تغذیه پولی بپردازید. کافی است از فردا کمتر غذا بخورید.

چنین تصوری در برخی افراد وجود دارد.

بیایید مقداری چنین تصوراتی را واکاوی کنیم. آیا چنین تصوری درست است؟

پاسخ مثبت است. اگر می خواهید فقط برای مدتی وزن کم کنید نیاز به متخصص و مشاوره ی تغذیه نیست. کافی است غذای خود را کم کنید. اما پس از آن چه اتفاقی می افتد؟

  1. با کم خوری وزن کم می کنید ولی زیبا وزن کم نمی کنید. احتمالا شما هم دیده اید افرادی را که رژیم سرخود گرفته اند و پس از مدتی آنها را دیده اید و اولین واکنش شما این بوده است. " اه چقدر خراب شده ای! همان وزن ات زیاد بود زیبا تر بودی !" . واقعیت هم همین است. بین وزن کم کردن و زیبا وزن کم کردن تفاوت وجود دارد. با مراجعه به متخصصین و مشاورین تغذیه شما صرفا وزن کم نمی کنید، بلکه زیبا وزن کم می کنید. پروتئین نمی سوزانید، بلکه چربی های مازاد شما کم می شود که این ثمره ی رژیمی اصولی است که توسط کارشناسان تغذیه و بر اساس مستندات کاملا علمی تنظیم می شود.
  2. بدن در برابر هر گونه سختی و مشقتی تا حدی مقابله می کند و پس از مدتی روان و جسم انسان آن را پس می زند. اگر قرار باشد شما با سختی و مشقت صرفا کم خوری کنید ذهن و جسم شما با آن به مقابله بر می خویزید و مطمین باشید که جسم و روان شما بر شما غلبه می کند و رژیم را رها می کنید. نتیجه آن صرفا بازگشت وزن است.
  3. نتیجه ی کم خوری ولع به خوردن است. مخصوصا ولع به شیرینی ها. علت ولع به شیرینی افزایش PYY و افزایش سرتونین است که ناشی از محرومیت از غذا است. این یعنی پس از کاهش وزنی اندک به دلیل افزایش ولع به شیرینی و عدم توان مقابله با آن به دلیل آموزش ندیدن وزن شما مجدد بر می گردد و چه بسا به وزنی بیش از آنچه در گذشته داشته اید برگردید. شاید شما هم تجربه ی این موضوع را در گذشته داشته اید.
  4. با کم خوری و عدم بالانس مناسب رژیم نیاز بدن شما به میکرونوترینت ها و ماکرونوترینت ها تامین نمی شود. نتیجه اش بوجود آمدن عوارض متعددی نظیر ریزش مو، تخریب پوست، درد استخوان، مشکلات تیروئیدی و ... است. مگر هدف از کاهش وزن و تناسب اندام در وحله ی اول چیزی بجز کسب سلامتی و زیبایی است؟ آیا در چنین شرایطی به هدف خود می رسیم؟
  5. متابولیسم شما با کم خوری افت پیدا می کند. احتمالا برخی از شما تجربه این مورد را داشته اید که پس از مدتی کم خوری، هر چقدر هم کمتر غذا می خورید باز هم وزن شما کم نمی شود. در حقیقت وزن شما استاپ می کند. علت آن افت متابولیسم بدن است. فیزیولوژی بدن فردی که کم خوری می کند چنین حس می کند که دچار قحطی شده است و برای مقابله با آن هدر روی انرژی خود را تا حد امکان کم می کند(افت متابولیسم بدن). نتیجه آن این است که پس از مدتی هر چقدر هم کم غذا بخورید وزنی کم نمی کنید و در حقیقت مشقت کم غذا خوردن را بدون نتیجه تحمل می کنید.
  6. برخی تبلیغات اغواگرانه هم جدیدا رواج یافته است. با چنین عناوینی: "بدون رژیم و ورزش وزن کم کنید". آیا می شود؟ پاسخ مثبت است. دمنوش و مکمل و دارو مصرف کنید و غذای خودرا کم کنید. با این کار علاوه بر هدر دادن هزینه برای خرید موارد مذکور و ایجاد مشکلات ذکر شده، وزن شما بلافاصله پس از رها کردن مصرف دمنوش، مکمل و دارو مجددا شروع به برگشت می کند. چرا؟ چون مسبب اصلی اضافه وزن شما درمان نشده است. صرفا برای مدتی صورت مسئله مسکن وار پاک شده است.

 

هدف یک کارشناس یا متخصص تغذیه این است که شما زیبا، بدون عارضه، با کمترین گرسنگی وزن کم کنید و بتوانید وزن خود را برای همیشه حفظ نمایید. کسب این نتایج در گرو مشاوره، تنظیم رژیم غذایی اصولی و آموزش مداوم است و این موضوع محقق نمی شود مگر رژیم شما تحت نظر مشاورین تغذیه و به درستی تنظیم شده باشد.

سلامتی و تناسب اندام شما آرزوی من است...

کانال ما: rashidiaa@

مشاوره ی آنلاین: rashidi_diet@