روغن ها و چربی ها از 4 نوع اسید های چرب تشکیل شده اند.

1.       اسید های چرب ترانس(Trance Fatty Asids).

2.       اسید های چرب اشباع (Saturated Fatty Asids).

3.       اسید های چرب چند غیر اشباع (Polly Unsaturated Fatty Asids).

4.       و اسید های چرب تک غیر اشباع(Mono Unsaturated Fatty Asids).

هر چه اسید های چرب تک غیر اشباع در روغنی بیشتر باشد و اسید های چرب ترانس و اشباع آن کمتر باشد برای مصرف روغن بهتری است.

به طور خلاصه بهترین روغن ها برای طبخ غذا( و نه سرخ کردن)، به ترتیب روغن زیتون، روغن کانولا و روغن کنجد است که قسمت اعظم اسید های چرب تشکیل دهنده ی آنها را اسید های چرب تک غیر اشباع تشکیل داده است.

خوب است در خصوص خرید روغن زیتون هم با هم صحبتی داشته باشیم.

به طور کلی روغن زیتون موجود در بازار ایران را می توانیم به 3 نوع تقسیم کنیم. 1. روغن زیتون فرابکر یا Extra virgin olive oil

2. روغن زیتون بکر یا Virgin olive oil که خود به دو نوع روغن بکر معمولی یا ordinary virgin olive oil  و روغن بکر لامپانت یا Lampante virgin olive oil تقسیم می شود.

3. روغن زیتون تفاله یا olive pomace olive oil

بهترین نوع روغن زیتون روغن زیتون فرابکر است بنابراین روغن زیتونی را خریداری کنید که روی آن عباراتی نظیر روغن زیتون فرابکر یا Extra virgin olive oil یا Extra purred olive oil نوشته شده باشد. روغن زیتون تفصیه نشده و بکر در قسمت بعدی از نظر کیفیت قرار می گیرد.

بدترین نوع روغن زیتون نیز روغن پومیس است که قاچاق بوده و برای مصرف توصیه نمی شود.

در برخی شرایط قیمت بالای روغن زیتون باعث می شود از خرید آن صرف نظر کنیم. روغن کانولا گزینه ی دومی است که برای مصرف بسیار مناسب است. ترکیب اسید های چرب موجود در روغن کانولا از آن روغنی عالی ساخته است. برند هایی نظیر اویلا روغن کانولا را به فروش می رساند. توجه کنید که همراه آن سایر روغن ها نظیر آفتابگردان وجود نداشته باشد.

پس از روغن زیتون و کانولا، از روغن کنجد به عنوان ملکه ی روغن ها یاد شده است. نسبت اسید های چرب تک غیر اشباع به چند غیر اشباع آن 40 به 40 است و برای مصرف پس از روغن زیتون و کانولا توصیه می شود.

روغن های آفتابگردان، سویا، پنبه دانه و ... به دلیل اسید چرب چندغیر اشباع، کمتر توصیه می شود.

روغن هایی نظیر روغن حیوانی، روغن دنبه، کره و روغن های هیدروژنه شده جامد به دلیل مقادیر بالای اسید چرب اشباع توصیه نمی شود.

برای سرخ کردن از روغن های مخصوص سرخ کردن استفاده کنید. در صورت عدم دسترسی به روغن مخصوص سرخ کردن روغن های جامد برای سرخ کردن نسبت به روغن های مایع ارجعیت دارد. با این تفسیر که در حداقل ممکن باشد و صرفا برای یک بار سرخ کردن از آن استفاده شود.

تفاوتی بین روغن ها از نظر چاق کنندگی وجود ندارد.

کانال تلگرام: rashidiaa@

مشاوره ی آنلاین: rashidi_diet@