می شود کسی وزن پایینی داشته باشد ولی چاق باشد؟ یا کسی وزن بالایی داشته باشد ولی چاق نباشد؟ پاسخ به این سوال مثبت است. هستند کسانی که وزن زیادی دارند ولی چاق نیستند و هستند کسانی که وزنشان بالا نیست ولی چاق در نظر گرفته می شوند. اما چطور؟

آنچه برای طبقه بندی افراد برای چاقی و لاغری مد نظر است وزن روی ترازو نیست. آنچه مهم است درصد چربی بدن است که عامل اصلی مشکلات و بیماری بسیاری از جمله بیماری های قلبی عروقی، چربی و فشار خون، بسیاری از سرطان ها و سکته های مغزی و ... است. به همین دلیل است که در مطب بسیاری از متخصصین و کارشناسان تغذیه در کنار ترازو دستگاه سنجش درصد چربی و عضلات بدن نیز وجود دارد.

ممکن است فردی به کلینیک مراجعه کند که در برخورد اول وزن روی ترازوی زیادی داشته باشد ولی چاق نباشد. وزن بالای او ناشی از استخوان بندی درشت تر، احتباس آب و مایعات و یا حجم عضلانی زیادی باشد. مانند برخی ورزشکاران. برعکس این قضیه نیز صادق است. ممکن است فردی به کلینیک مرجعه کند که وزن زیادی نداشته باشد اما زمانی که با دستگاه درصد چربی بدنش اندازه گرفته می شود، از رنج نرمال خارج باشد و برایش رژیم کاهش وزن و چربی در نظر گرفته شود.

آنچه مهم است وزن نیست، بلکه چربی بدن است که باید از آن کاسته شود.