آیا چاقی و اضافه وزن ژنتیکی است؟
صادقانه بگویم، بر اساس معتبر ترین رفرنس متخصصین تغذیه، 50 تا 70 درصد وزن مبنای ژنتیکی دارد. اما نکته مهم تر این است که بیان ژن های مرتبط با چاقی دست خود ماست و لزوما ژنتیک مستعد منجر به چاقی نشده و نمی تواند بهانه مناسبی برای چاق ماندن باشد. در حقیقت روشن یا خاموش شدن ژن های مرتبط با چاقی، و بروز پتانسیل فردی برای چاق شدن، در افراد مستعد به مدیریت محیطی خود فرد وابسته است.
بگذارید مقداری در این خصوص فکر کنیم. امروزه بر اساس جدیدترین آمار ارائه شده، 29 میلیون ایرانی دچار چاقی و اضافه وزن هستند. آیا ژنتیک مردم ایران در طی 5 دهه گذشته تغییر کرده است؟ قطعا پاسخ خیر است. ژنتیک تغییر نکرده است. پس چه چیزی منجر به افزایش وزنی با این شیب سریع در طی 5 دهه قبل شده است؟ ژن همان ژن است ولی محیط و رفتار غذایی نیز همان رفتار است؟
بگذارید مثالی بزنم: اگر فردی به طور کامل از نظر ژنتیکی مستعد چاقی و اضافه وزن باشد،چنانچه هزار کیلوکالری بیش از نیازش دریافت کند، هزار کیلوکالری انرژی مازاد در بدنش ذخیره می شود. یعنی هر چه مازاد بر نیازش دریافت کند در بدنش به طور کامل به چربی تبدیل می شود و چنانچه فرد اصلا مستعد چاقی و اضافه وزن نباشد، با مصرف هر هزار کیلوکالری انرژی مازاد، تنها 600 کیلوکالری در بدنش ذخیره می شود. این بدین معناست که اگر فردی کاملا مستعد چاقی باشد، چنانچه انرژی مازاد وارد بدنش نکند چاق نخواهد شد. حتی اگر ژنتیک اش کاملا مستعد چاقی  باشد و یک فرد که به لحاظ ژنتیکی اصلا مستعد افزایش وزن و چاقی نیست، چنانچه انرژی مازاد بر نیازش دریافت کند چاق خواهد شد.
اما سوال اینجاست که چگونه باید از وارد کردن کالری مازاد به بدن جلوگیری کرد؟ اصلاح رفتار و سبک زندگی حلقه مفقوده این سوال است. باید سبک زندگی و خورد و خوراک خود را تغییر دهیم تا از بیان ژن های چاقی پیشگیری کنیم.
سوال بعدی این است که چگونه باید سبک زندگی و خورد و خوراک خود را تغییر دهیم؟ با تغییر شیوه فکر در خصوص غذا که شیوه انجام اش در جزوات مرکز تغذیه و رژیم درمانی ما،  برای افرادی که در دوره ها شرکت می کنند ارائه شده است.
یادمان باشد، رژیم غذایی بدون تغییر شیوه فکر و بدون داشتن رژیم ذهنی کارساز نبوده و پس از مدتی وزن کاهش یافته باز می گردد. تمرینات ارائه شده در جزوات بسیار مهم و حیاتی است...
سلامتی شما بسیار ارزشمند است. مراقب سلامتی خود باشید.